Doen!

De afgelopen jaren is in wetenschappelijk onderzoek naar de behandeling van angststoornissen gebleken dat de beste psychologische behandelvormen exposure en cognitieve therapie zijn. Exposure betekent: doen wat je uit angst vermijdt.

Als je hier klikt, kun je meer lezen en bekijken over cognitieve gedragstherapie.

De tijd van ellenlange gesprekstherapiën op de sofa is voorbij. Natuurlijk is het belangrijk om in één of enkele intakegesprek(ken) een goed beeld van uw behandelwensen te krijgen. Maar vrij snel kunnen we beginnen met oefeningen om uw doelen te halen. In exposuretherapie wordt de cliënt aangemoedigd om de gevreesde en vermeden situaties aan te gaan. Dit gebeurt in het tempo van de cliënt. De therapeut moedigt de cliënt aan om een moeilijkheidsgraad te zoeken voor de oefeningen die "moeilijk maar te doen" is. Van belang voor een succesvolle behandeling is dat de cliënt tussen de therapiesessies in dagelijks oefent met het overwinnen van de angst.

Voorbeelden van oefeningen:

Bij enkelvoudige fobiën
  • de lift nemen;

  • op een balkon staan;

  • een spin zien en later aanraken.
Bij paniekstoornis
  • de tram nemen;

  • in een drukke winkel staan;

  • midden in een bioscoop zitten.
Bij sociale fobie
  • een presentatie geven;

  • een fout maken terwijl anderen je aankijken;

  • trillen of zweten of rood worden in aanwezigheid van anderen
Bij obsessief compulsieve stoornis
  • het huis verlaten zonder deuren en sloten te controleren;

  • spullen aanraken zonder de handen te wassen;

  • iets doen zonder voorbereiding
Bij gegeneraliseerde angst
  • een rampenscenario uitschrijven
Bij post-traumatische stress
  • de trauma in alle details en emoties opschrijven en vertellen.
Daarnaast is het van belang dat u een schrift heeft en dat u na elke sessie een korte samenvatting maakt.